Saturday, December 19, 2009

Hippier og den store udfordring

Så er jeg her! I byen med det verdensberømte operahus. Jeg har tilbragt min sidste weekend i Australien med at shoppe, se på kunst, klipse billeder af sjove dyr og selvfølgelig beundre Utzons operahus.

Jeg fik set det helt tæt på...


...i aftenbelysning fra den botaniske have ...
..jeg trodsede tilmed min højdeskræk og vovede mig med fugtige håndflader og rystende ben op på tårnhøje Sydney Harbour Bridge, for at se det lidt fra oven..
..og fra den modsatte siden af havnen...

Jeg kan også afsløre at jeg har tisset INDE i operahuset, så jeg tror omtrent, at jeg har dækket den del af mit Sydney-besøg ganske grundigt.

Jeg ankom til Sydney med fly fra tropiske Queensland i fredags, og det var på én gang vidunderligt og forvirrende at være i en summende travl storby, der har det hele efter fem måneder derude, hvor kragerne er vendt. Jeg har boet på YHA Central ved siden af hovedbanegården i Sydney, hvor en seng koster det dobbelte af det man betaler i Western Australia. Til gengæld er det luksus. Jeg bor lige under tagterrassen med pool, og fra vores sovesal er der udsigt ud over hele byen. Ikke dårligt. Lørdag er markedsdag i Sydney og jeg nåede forbi fire forskellige af slagsen:

Det turistede The Rocks marked under Sydney Harbour bridge,
det fancy kunster- og designermarked i Paddington... ...hippiemarkedet i studenterkvarteret Glebe, hvor jeg fandt en overraskelse i en kurv med tørklæder: ...og det billige marked i Sydneys Chinatown Næste stop var Sydneys museum for samtidig kunst, hvor dansk/islandske Òlafur Eliasson udstiller for tiden. En superfed udstilling som jeg blev så opslugt af, at jeg slet ikke opdagede at museet havde lukket, før sikkerhedsvagten kom for at smide mig ud som den sidste...
Flere af mine studiekammerater fra Perth er i Sydney nu, inden de skal hjem til jul og vi har taget os et par hyggeøl på den lokale pub.
Ellers har jeg været ude at hilse på et par af de lokale:
De sjove....

De skrappe...

De lidt uhyggelige...

...og de virkelig nuttede...

Mandag tager flyveren mig med til Danmark. Vi ses derhjemme!

No comments:

Post a Comment